Talvi on jo aivan nurkan takana ja illat sen kuin pimenevät. Syksy on mitä mainiointa aikaa aloittaa uusia harrastus ja virkistää mieltä kiireen ja hiipivän kaamoksen keskellä. Mikäli hikiset juoksumatot eivät tunnu vetävän puoleensa, miksipä et löytäisi itseäsi tänä syksynä altaasta? Vesijumppa tarjoaa virkistävää liikuntaa jokaiselle ikää tai kokoa katsomatta. Se sopii erityisesti nivelkulumista, ylipainosta, hoidossa olevasta verenpainetaudista, hengityselinsairaudesta, diabeteksesta, niska-hartiajännityksestä, liikuntavammasta, stressistä tai ahdistuneisuudesta kärsiville henkilöille. Vesijumppaa voi harrastaa juuri omien taitotasojen ja mieltymysten mukaisesti: ripeästi jousten, meditoiden tai ihan vain rennosti nautiskellen. Itse suoritus tehdään useimmiten altaassa tilanteeseen sopivien musiikkien kera. Ohjaajat seisovat joko altaan reunoilla demonstroiden liikkeitä tai hyppäävät itsekin altaaseen oppilaiden joukkoon. Hauskaa ja helppoa! Vesijumppa sopii erityisen hyvin vanhemmille aikuisille tai heille, jotka syystä tai toisesta eivät halua jännittää liikaa niveliään. No, miten on? Tutustutaanko aiheeseen hieman tarkemmin ennen altaaseen pulahtamista?

Kevyttä niveliä ja kehoa hellivää liikuntaa

Vesijumppa on kevyttä liikuntaa ja hellii samalla niveliä ja kehoa. Laji sopiikin mainiosti niveltulehduksista tai liikkuvuusongelmista sekä ylipainosta kärsiville henkilöille. Tiesitkö, että vedessä painat vain noin neljän kilon verran? Muiden lajien tapaan myös vesijumppa vaatii alkuun hieman tekniikkaan tutustumista. Haluathan nauttia altaassa polskimastasi ajasta täysin rinnoin ja välttyä ikäviltä lihasjännityksiltä. Vesijumpassa tärkeintä on pitää ryhti hyvänä ja keskivartalo tiukkana koko suorituksen ajan. Vartalon on tarkoitus kallistua hieman etukenoon ja katse suunnata eteenpäin. Perussääntönä on: mitä nopeammin vedessä etenet, sitä suuremmin vesi laittaa vastusta myös takaisin ja treenisi tehostuu. Vaikka jotkut vesijumppatunnit yhdistelevät harjoitteluun kevyitä painoja, lienee selvää, ettei kevyenä liikuntamuotona tunnettua vesijumppaa ole tarkoitettu luiden vahvistamiseen tai suuremman lihasmassan kasvattamiseen.

 

Vesi rauhoittaa mieltä ja kehoa

Sen lisäksi, että vesijumppa hellii kehoasi, se rauhoittaa myös mieltäsi. Mikä voisikaan olla mainiompi tapa rentoutua arjen keskellä, kuin pulahtaa siniseen veteen ja antaa stressin kellua pois virran mukana? Vesijumppa täyttää mielesi sinisellä: rauhan, yhtenäisyyden, yleisen onnellisuuden ja tyydytyksen tunteilla. Altaassa suuremmatkin murheet hellittävät. Vedellä on ollut merkittävä rooli ihmisen hyvinvoinnissa läpi historian. Nykyisten kognitiivisen neurotieteen tutkimusten mukaan vedessä viettämäsi aika todella tekee ihmeitä mielellesi.

 

Vesijumpalla kilot kuriin hauskalla tavalla

Vesijumpastako apua kilojen karistamiseen? No tietty! Aivan kuten kaikki liikunta, myös vesijumpalla saa kaloreita kulumaan. Vesijumppaa voi harrastaa monella tavalla, mutta useimmiten se luokitellaan kohtuulliseksi aerobiseksi liikunnaksi, jonka hyödyt näkyvät erityisesti yleisen kuntotason sekä sydän- ja verisuonijärjestelmän kunnossa. Vaikka vesijumppa ei ehkä poltakaan niin reippaasti kaloreita, kuin voimakkaammat liikuntamuodot, se on silti mainio kaveri karistamaan ylimääräisiä kiloja. Vesijumppa polttaa arviolta n. 298 kaloria tunnissa. Ylipainoisille ihmisille vesijumppa soveltuukin erityisen hyvin, sillä vedessä kuka tahansa voi juosta painoa tai kuntotasoa katsomatta. Kunnon kohentamisen voi siis hyvin aloittaa altaasta ja siirtyä sitten rankempiin maallisiin lajeihin, kun peruskuntoa on ensin kohennettu.

 

Rauhallisella alulla onnistut

Joko olet valmis pulahtamaan altaaseen? Mainiota! Vesijumppaa tarjoavat lähes kaikki uimahallit. Suosittelemme, että käännyt lähimmän uimahallisi puoleen ja kysyt rohkeasti mahdollisuutta osallistua vesijumppatunneille. Mukaan pääsevät kaikki – se jos mikä on ainakin taattu. Aloittelijana on kuitenkin hyvä lähteä altaaseen maltilla. Rauhallisella alulla opit tekniikat ja kohennat kuntoa, jonka jälkeen voit siirtyä voimakkaampiin vesijumppiin tai kokeilla vaikkapa meditaatiokävelyä! Hauskoja hetkiä sinisen veden helmoissa!

Rauhallisella alulla onnistut